OHK Jihlava

OHK Jihlava
Okresní hospodářská komora Jihlava
podatelna@hkjihlava.cz | +420 567 309 320 | Benešova 1256/13 | 586 01 Jihlava

Jaké trendy obchodníky a vývojáře čekají v tomto roce?

12. 1. 2022

Automatizace, integrace nebo kompletní digitalizace firem – to jsou trendy, které budou v centru pozornosti obchodníků a vývojářů v roce 2022. Vedle toho se ke slovu hlásí i důraz na lidský aspekt. Velkou výzvu bude představovat zákaznická podpora společně s týmovou komunikací a spoluprací.

 

 

„Přelomové inovace nevznikají ve vývojářských firmách lusknutím prstů. Naopak jde často o dlouhodobý a bolestivý proces. V záplavě buzzwordů se pak často zapomíná na to nejpodstatnější – zákazníka, jehož potřeby musí být při vývoji produktů vždy na prvním místě,“ říká Michal Smetana, vedoucí české pobočky startupu Pipedrive, který vyvíjí komplexní CRM platformu pro zvyšování prodejů.

Mít data na jednom místě je naprostý základ pro dobře fungující byznys. Aplikace si potřebují data předávat obousměrně díky nativním integracím. Pokud tedy obchodník využívá CRM pro správu obchodních příležitostí, měl by mít v rámci jedné platformy dostupný i například nástroj pro vystavení faktur či následné řízení projektu, ideálně aby jej mohl aktivovat na jedno kliknutí a případně se do služby registrovat. Tento přístup je uživatelsky přívětivý a zároveň umožňuje pokrýt veškeré potřeby obchodníků v rámci prodejního cyklu.

Každý obchodník vykonává při své práci rutinní činnosti, které za něj dokáže zastat software. Automatizace je tak stále aktuální téma, tím spíš, že ji řada firem zbytečně odkládá – a to i z důvodu, že očekává vysoké vstupní investice do pokročilé umělé inteligence. 

„Ve skutečnosti již dávno s automatizací pomáhají samotné aplikace – například kvalitní CRM pomáhá obchodníkům automatizovat jejich pracovní návyky, jejich workflow. Umožní jim zbavit se repetitivních činností na základě denních aktivit a soustředit se na to, na čem doopravdy záleží – na budování důvěry a vztahů se zákazníky, respektive na komunikaci s reálnými lidmi,“ vysvětluje Michal Smetana.

Zaměřte se na podporu a zákaznickou péči

Zákazník je vždy na prvním místě – tento přístup již dávno není vlastní pouze produktovým manažerům. Řada firem klade zákaznickou podporu na první místo, a stejně tak jsou na ní závislí i obchodníci, kterým dokáže často vytáhnout trn z paty a zároveň tím pomáhá budovat lepší vztahy se zákazníky. 

„V Pipedrive nyní máme menší tým zaměřený na zákaznickou podporu. Nedávno jsme dokončili integraci Zendesku, naše plány však jdou mnohem dál: v rámci pražské pobočky jsme nastartovali program inkubací a máme ambice vybudovat kmen (podle frameworku tribes & missions), který bude vyvíjet produkt zaměřený na zákaznickou podporu – chceme tak pokrýt celý prodejní cyklus v rámci naší CRM platformy a zároveň nabídnout alternativu k Zendesku či dalším nástrojům na zákaznickou podporu, které mohou být příliš drahým a komplexním řešením pro menší týmy,“ přibližuje plány Michal Smetana.

Digitalizace je neustále skloňované téma. Řada firem sice využívá správné nástroje, spoustu dokumentů však stále nemá v digitální podobě nebo jsou různě zatoulané v excelových tabulkách či zastaralých interních systémech. Protože tyto firmy nemají data na jednom místě, nemohou je vyhodnocovat a činit kvalifikovaná a na datech založená rozhodnutí. Plná digitalizace firem tak bude jednou z velkých výzev pro nadcházející rok.

Značná část firem podporuje jako velký trend hybridní spolupráci v týmech – lidé chodí do kanceláří podle toho, jak to vyhovuje jim samotným. To klade mnohem vyšší nároky na vzájemnou koordinaci a transparentní komunikaci. Pro firmy to znamená výzvu v podobě zavedení procesů a pravidel, aby nedocházelo ke ztrátě efektivity. 

„Pro fungující hybridní spolupráci budou firmy muset vynaložit velké úsilí a jasně nastavit procesy, aby udržely původní efektivitu. Zároveň vidím velký prostor pro zlepšení spolupráce a komunikace mezi týmy. A to nejen těmi vývojářskými, ale také například mezi obchodním či marketingovým oddělením,“ uzavírá Michal Smetana.

Více o Pipedrive

Pipedrive je přední nástroj pro řízení prodejů a první platforma, která je orientovaná na obchodníka. Pomáhá mu držet pracovní postup a soustředit se na aktivity, které jsou pro něj důležité. Byl založen v roce 2010 v Estonsku a pobočky má v Tallinnu, Tartu, Lisabonu, Londýně, New Yorku, Praze, Tampě/St. Petersburgu, Dublinu, díky akvizici Mailigenu v Rize a v Berlíně. Pipedrive ke svojí práci využívají obchodní týmy z více než 95 000 firem po celém světě. V České republice má tým 43 lidí, z toho 28 vývojářů a dalších IT specialistů.

Zdroj: Komoraplus.cz