Požadavky na zaměstnance se mění, interní vzdělávání již nestačí
9. 9. 2021Digitalizace a vzdálená práce změnily požadavky nejen na běžné pracovníky, ale také na manažery, kteří v souvislosti s těmito trendy čelí novým výzvám. Důraz je u nich kladen na nové metody řízení, rozvoje a motivace vzdálených týmů stejně jako na schopnost strategicky myslet a zavádět inovace. Na nové vzdělávací potřeby vedoucích pracovníků však řada firem sama nestačí a musí je zajišťovat externě.
Foto: Shutterstock.com
S cílem podpořit v této oblasti své členy otvírá od listopadu letošního roku asociace ABSL ve spolupráci s University of New York in Prague (UNYP) specializované MBA studium, od ledna roku 2022 pak i další ročníky vzdělávacích programů Fusion.
Pandemie zásadním způsobem urychlila nejen digitální transformaci a s ní spojené inovace, ale podnítila i změny způsobu výkonu práce a potřebu rekvalifikace lidí. Ta se dle Světového ekonomického fóra bude do roku 2025 týkat dokonce až 50 % všech současných zaměstnanců, kteří budou muset být schopni obsluhovat nové technologie a fungovat s nimi v běžném provozu.
„Nové dovednosti si nebudou muset osvojit jen řadoví zaměstnanci, naopak, nutnost vzdělávání se v rostoucí míře týká i manažerů a vedení firem,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, jež sdružuje centra podnikových a IT služeb, která obvykle stojí ve středu všech digitalizačních projektů svých mateřských firem.
Zodpovědnost za rozvoj a vzdělávání svých zaměstnanců v tomto oboru vesměs přebírají samy firmy, ne všechny však zvládnout nové oblasti pokrýt interně.
„I když zaměstnavatelé z našeho oboru vzdělávací programy stále rozšiřují a lidem poskytují průměrně 46 hodin školení ročně, čili o pětinu více než před čtyřmi lety, stále to nestačí. Zejména pro vzdělávací potřeby vedoucích pracovníků se firmy musí stále častěji obracet na externí školitele a poskytovatele vzdělávání,“ upozorňuje Jonathan Appleton.
TOP 5 vzdělávacích potřeb manažerů a vedoucích pracovníků, které dle šetření ABSL musí firmy nejčastěji řešit externě:
- Odolnost vůči stresu a well-being – 81 %
- Rozvoj a motivace vzdálených týmů – 76 %
- Práce s daty/datová analytika – 68 %
- Manažerské dovednosti v době digitální – 52 %
- Rozvoj analytického myšlení – 48 %
Distribuované týmy, inovace i roboti jako kolegové
Role manažerů se v souvislosti s nástupem nových technologií a rozmachem vzdálené práce výrazně mění. Být dobrým manažerem dnes znamená umět vést, rozvíjet a motivovat lidi i na dálku, podporovat vzájemnou spolupráci a tmelit kolektiv, který je rozprostřen třeba i v několika zemích světa a funguje v různých časových pásmech. Kromě toho by měli lídři podporovat také kreativní myšlení týmu a inovace, učit lidi spolupracovat s roboty a dbát na jejich mentální pohodu a zdraví. Manažeři si proto musí osvojit zcela jiné metody, postupy a schopnosti, než potřebovali dříve. Z průzkumu ABSL vyplynulo, že právě manažerské vzdělávání firmy nejčastěji řeší s pomocí externích poskytovatelů vzdělávání a koučů. Největší podíl oslovených firem zařadilo mezi vzdělávací potřeby svých vedoucích pracovníků, které nedokáží pokrýt interně, odolnost proti stresu a rozvoj a motivaci vzdálených týmů.
Program MBA i Fusion reagují na potřeby trhu
S cílem podpořit své členy a jejich vzdělávací potřeby v této oblasti vytvořila asociace ABSL ve spolupráci s globálním poskytovatelem certifikovaného vzdělání The Hackett Institute půlroční a roční studijní programy Fusion a dále i specializované MBA studium, jehož akademickou část zastřešuje pražská pobočka University of New York in Prague.
Vzdělávací programy Fusion mají za sebou již tři úspěšné ročníky a 100 spokojených absolventů. Pro velký zájem poběží od ledna příštího roku jejich další pokračování. Každý absolvent získá globálně uznávanou certifikaci, a to buď na úrovni Professional nebo Leader. MBA program je naproti tomu novinkou, a to nejen v českém prostředí, ale na celém světě. Jedná se totiž o vůbec první MBA program zaměřený na obor podnikových služeb. První ročník startuje již letos v listopadu.
„Nabídkou tohoto vzdělávání chceme mimo jiné podpořit pověst České republiky jako jedné z nejatraktivnějších destinací pro budování a provozování center podnikových služeb v Evropě. Nově příchozí investoři získají jistotu, že u nás máme schopné manažery s komplexními znalostmi pro vybudování nových moderních organizací. Stávající centra se zase mohou spolehnout na to, že rozvíjíme znalosti a dovednosti, které potřebují pro svůj růst a inovace,“ dodává na závěr Jonathan Appleton.
Zdroj: Komoraplus.cz