OHK Jihlava

OHK Jihlava
Okresní hospodářská komora Jihlava
podatelna@hkjihlava.cz | +420 567 309 320 | Benešova 1256/13 | 586 01 Jihlava

Jaký byl první covid rok z pohledu drobných živnostníků a malých firem v České republice

25. 3. 2021

Pandemie covid-19 zasáhla vedle firem i drobné živnostníky a malé podnikatele. Co některé z nich zachránilo? Adaptabilita a diverzifikace je benefitem, hrozí ale i přepracování. Redakce portálu BusinessInfo.cz analyzovala přes 200 vyjádření drobných živnostníků a menších firem z různých míst České republiky, zasažených koronavirem. Každý příběh a jeho okolnosti jsou svým způsobem unikátní. Nicméně jejich srovnání odhaluje několik rysů shodných pro podnikatelské úspěchy i neúspěchy. Pokusili jsme se sestavit základní přehled a zdůraznit recepty, které zafungovaly.

Od chvíle, kdy se onemocnění covid-19 začalo koncem roku 2019 nekontrolovaně šířit do celého světa a kdy jeho první vlna zasáhla v březnu 2020 i Českou republiku, uplynul rok. Zažíváme už čtvrtou vlnu pandemie a pátá se očekává. Jaký byl první covid rok z pohledu tuzemských živnostníků a podnikatelů? Jaké postupy se osvědčily a co je možné doporučit?

Počáteční překvapení bylo pro většinu živnostníků a malých firem podobné. Řada z nich nechápala, proč kdesi v Číně, známé lokálními epidemiemi SARS nebo chřipky, jsou najednou do karantény uvržena celá města. Možnost vlivu nové epidemie na tuzemský život a podnikání si prakticky žádný oslovený tuzemský podnikatel ještě v polovině března 2020 nepřipouštěl. Druhá polovina března roku 2020 proto byla překvapením. Pandemie covid-19 dorazila i do České republiky. Nemalý počet tuzemských živnostníků prožil jarní měsíce roku 2020 ve stresu z dočasného výpadku příjmů a omezení činnosti, zároveň ale s vidinou, že od června snad už bude lépe. Celá řada drobných OSVČ živnostníků si navíc zažádala o vyhlášenou státní podporu, která jejich krátkodobý výpadek mohla poměrně obstojně kompenzovat.

S letním rozvolňováním roku 2020 ale srovnatelné okolnosti oslovených živnostníků končí. Dál už se rodí dvě samostatné skupiny. Zatímco jedni považují covid-19 za nafouklou epizodní záležitost a žádné strategické změny svého podnikání neplánují, druhá skupina přistoupila k přehodnocení svého dosavadního podnikatelského plánu. Jak jsme totiž během loňského léta naše uživatele upozorňovali, stávající pandemie je signálem k tomu, aby svůj stávající podnikatelský plán konstruktivně přehodnotili.

Vývoj následujících událostí prokázal, že podnikatelé, kteří své podnikatelské plány upravili s ohledem na riziko podzimního zhoršení pandemie, dokázali obstát. Často za cenu zásadních změn svého podnikání, nejednou s nabídkou úplně jiných produktů, než které nabízeli před pandemií. Mnozí posílili nebo konečně založili e-shop a online prodejní kanály. Dnes díky těmto úpravám mohou dál fungovat, některým se dokonce začalo dařit ještě lépe než před pandemií.

Živnostníci a podnikatelé, kteří dnes naopak bojují o holou existenci, případně podnikání ukončili, reprezentují dvě výrazné skupiny: Jedni nikdy žádný podnikatelský plán neměli. Podnikat začali třeba jen kvůli jednomu jedinému klientovi, který s nimi nyní ukončil spolupráci. Jiní měli zákazníků hojnost, ale podcenili riziko „covidové rýmičky“, která nejpozději na podzim otřásla jejich živobytím.

Více v článku na webu BusinessInfo.cz ZDE.