Doporučení HK zaměstnavatelům k organizaci práce na home office
8. 3. 2021Hospodářská komora České republiky důrazně doporučuje zaměstnavatelům, aby se kromě všeobecně přijímaných základních preventivních opatření přispívajících ke snížení rizika nákazy koronavirem v provozech řídili i doporučeními podnikatelských svazů a asociací pro organizaci práce na pracovištích. Ačkoliv doporučení nejsou závazná, Hospodářská komora České republiky doporučuje firmám je dodržovat ve vlastním zájmu.
„Firmy nejsou odtržené od reality. Zaznamenáváme, že oproti lednu se zvyšuje počet firem, které hledají všechny možnosti, jak umožnit lidem pracovat vzdáleně mimo kancelář,“ poznamenal prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.
Hospodářská komora považuje toto opatření v krátkodobém horizontu za další příležitost, jak podniky můžou dobrovolně přispět ke zpomalení šíření nákazy. Samozřejmě ne ve všech provozech je možné, aby zcela všichni zaměstnanci pracovali z domova.
Pokud to charakter podnikání umožňuje, Hospodářská komora zaměstnavatelům doporučila kromě testování zaměstnanců a zavádění moderních technologií, například pro trasování případného výskytu onemocnění na pracovištích, aby si se zaměstnanci dohodli, že budou do konce nouzového stavu vykonávat práci z domova, nebo práci vykonávali kombinovaně.
Jestliže charakter podnikání práci z domova některým zaměstnancům neumožňuje, doporučuje se zaměstnavatelům, aby zaměstnance rozdělili do týmů či skupin, které se nebudou setkávat na pracovišti v jeden okamžik. Doporučuje se rovněž zavést směnný provoz a upravit rozvrh směn. Tam, kde je zaveden směnný provoz, doporučuje se směny oddělovat, aby nedocházelo ke kontaktu pracovníků jednotlivých směn.
Ze šetření Hospodářské komory mezi 800 podnikateli vyplynulo, že 47 % zaměstnavatelů mělo v listopadu loňského roku alespoň jednoho pracovníka na home office. Zatímco u velkých firem to bylo 92 %, u mikro firem do 10 zaměstnanců alespoň jeden zaměstnanec pracoval z domova v necelé třetině podniků.
Zdroj: HK ČR