Když chybí racionální pohled
5. 3. 2021Rekodifikace stavebního práva se vleče. Je to vlastně příznačné, vždyť stavební řízení v Česku patří mezi nejdelší na světě a čekat, že nový stavební zákon projde legislativním procesem jako nůž máslem by bylo bláhové. Pracuje se na něm již od roku 2017. Současně ale platí, že jádro sporů, jímž je – zdá se – struktura stavebních úřadů, je zcela iracionální. Od poslední významné debaty na toto téma, kterou živí především Svaz měst a obcí, uběhl rok a nic se nezměnilo. Bohužel...
Důkazem budiž komentář Mnoho povyku pro nic, který jsme publikovali v lednu loňského roku. Nechci opakovat, co už přesně pojmenovala jeho autorka. Jen mi přijde alarmující, že od té doby jsme se ve snaze o funkční a kvalitní stavební právo mnoho neposunuli. Municipality a opozice se stále nemohou smířit s tím, že stavební úřady by řídil stát, opozice v tom vidí problémy a megaúřad, municipality pak nadto ještě výrazné omezení svých pravomocí.
Poslanec Marek Výborný zmínil v debatě, že návrh představuje naprostou destrukci smíšeného modelu státní správy. Možná je to pravda. Otázka zní: No a co? Není cestou k funkčnímu modelu zbourat ten starý, nefunkční? Vždyť právě stavebníci a stavitelé nejlépe vědí, že rekonstrukce něčeho, co nevyhovuje, je ta nejsložitější a nejdražší možná cesta a výsledkem je vždycky jen kompromis.
Česko má šanci postavit zcela nový model stavebního řízení, která by byl funkční a zvládl by, spolu s digitalizací stavebného řízení, zkrátit přípravu staveb v Česku natolik, že by se mohla začít podobat tomu, jak se stavby připravují v civilizovaných zemích. Tuzemská ekonomika to potřebuje.
Municipality i opozice však trvají na tom, že likvidovat smíšený model státní správy je velmi nerozumné, zdraží to administrativní procesy a může to mít drastické dopady do stavebního řízení. Nalejme si čistého vína. Model stavebního řízení je přenesením výkonu státní správy na samosprávu. Má to v případě stavebního řízení nějakou logiku? Nemá. Jen to přispívá k nižší produktivitě i odbornosti a vytváří to prostředí pro – eufemisticky řečeno – nestandardní řízení. Samotný fakt, že stavební úřady budou státní, neznamená, respektive nemusí znamenat ani více úředníků, ani více peněz, ani žádný nerozum a drastické dopady. To jsou jen řečnické figury, dobré pro Parlament a mediální prostor. Nebo mají municipality a odpůrci zákona k dispozici nějaké modely a propočty, které by jejich výtky na adresu novely zákona podpořily tvrdými daty? Pokud ano, omlouvám se, ale žádné jsem nenašel.
V pandemických debatách je často slyšet stížnost na to, že vláda svá opatření nezdůvodňuje. V případě stavebního zákona se stejně chová opozice i Svaz měst a obcí. Není náhodou naším největším problémem absence racionality?
Zdroj: Komoraplus.cz