Komora: Firmy mají dostatek respirátorů FFP2 pro zaměstnance, bojují proti pandemii, Otto ožil
2. 3. 2021Zatímco odboráři a sociální demokracie vyzývají k lockdownu průmyslu, firma napříč všemi sektory hlásí zapojení do boje s pandemií i připravenost pomoci státu s vybavením zaměstnanců ochrannými prostředky, testováním, trasováním i očkováním. Otto tak ve firemním sektoru už žije.
Skupina některých expertů před několika dny přišla s iniciativou OTTO – ochrana, testování, trasování, očkování. A současně mnozí propagují myšlenku na uzávěru průmyslu. Firmy však na všech frontách prokazují, že jsou schopny s pandemií efektivně bojovat.
Jak informovala Hospodářská komora, podniky mají dostatek respirátorů třídy FFP2 pro své zaměstnance a nehlásí problémy s jejich pořizováním. Začaly se totiž v posledních dvou týdnech více předzásobovat ochrannými pomůckami, poptávka po nich stoupla trojnásobně až čtyřnásobně.
Podniky se také připravují na povinnost testovat antigenními testy.
„V posledním týdnu jsme zaznamenali výrazné zvýšení poptávky po samotestech pro zaměstnance. Antigenních testů je ale nedostatek, řada podniků proto netrpělivě vyčkává na rozšíření seznamu ministerstvem zdravotnictví schválených testů,“ řekl mluvčí komory Miroslav Diro.
Schválení dodavatelé testů pro samotestování mají podle ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) ve skladech asi pět milionu testů, tento týden by měli mít k dispozici dalších pět až osm milionů. Právě dostatek testů je zásadní podmínkou pro zahájení povinného testování ve firmách. V podnicích s 250 a více zaměstnanci by se tak podle ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) mohlo stát už od středy, zatím se počítalo s pátkem. V dalším týdnu by testování mělo být závazné i pro firmy s 50 až 250 pracovníky. Vláda povinné testování projedná na dnešním zasedání.
Kabinet ode dneška spustil plošné testování ve firmách, zatím na dobrovolné bázi. Zaměstnavatel má pouze povinnost pracovníka s pozitivním testem nahlásit závodnímu nebo obvodnímu lékaři, případně místní hygienické stanici.
Firmy mohou testy nakupovat od dodavatelů, které schválí ministerstvo zdravotnictví (MZd). Podle MPO se jejich seznam neustále rozšiřuje, mnoho společností podalo žádost o udělení výjimky, které resort zdravotnictví momentálně urychleně vyřizuje.
V podnicích s 250 a více zaměstnanci pracuje podle Schillerové asi 1,3 milionu lidí, dalších 800.000 zaměstnanců reprezentují firmy s 50 až 250 pracovníky. Diskusi vládní představitelé podle Schillerové povedou i nad otázkou testování ve společnostech, které mají do 50 zaměstnanců. Podle odborového předáka Josefa Středuly zaměstnavatelé nemohou pracovníkovi test nařídit, povinné testování by měl upravit zákon, řekl ČTK v pátek.
S pandemií bojuje i řada firem z oboru zákaznických a podnikových služeb, mnohé z nich se zapojují také do podpory a pomoci vládním či zdravotnickým organizacím, které zažívají v důsledku pandemie Covid-19 značný nápor. „Pandemii bereme v našem oboru velmi vážně. Od samého počátku se snažíme ochránit zdraví svých zaměstnanců a pomáhat. Naši členové se zapojují do pomoci při trasování, podporují infolinky, programují nástroje na monitoring kontaktů v kancelářích, pomáhají při online vzdělávání dětí, nabízí své zkušenosti z oblasti logistiky i IT. Věříme, že společnými silami se podaří šíření koronaviru zpomalit a vrátit život u nás k normálu. Aktuální špatná situace již dopadá i na pověst České republiky jakožto bezpečné země pro život, práci i investice,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která sdružuje centra zákaznických, IT a podnikových služeb.
Jednou z nejviditelnějších forem pomoci je i práce práce call center, na nichž se podílí několik předních tuzemských společností. Od ledna například Conectart rozšířil své aktivity i o volání takzvaných prvních hovorů, tedy kontaktování pozitivních osob pro hygienické stanice. Jen za první únorový týden uskutečnili operátoři 8598 hovorů v češtině, angličtině a ruštině. Společnost Comdata zase zajišťuje podporu linek 112 a 1212, které pod návalem dotazů kolabovaly. Lince 112 pomohlo 60 operátorů, pro které se zároveň organizovaly 2x denně tréninky. Dalších 50 operátorů z Comdaty pak podpořilo i národní linku 1212. Paralelně s tím pomáhali pracovníci z Comdaty i Českomoravské záruční a rozvojové bance, která procesovala programy vládní podpory firmám a podnikatelům. Dnes na koronavirových linkách funguje 110 proškolených expertů, kteří podávají informace o onemocnění, testování či cestování a pomáhají i s registrací a objednáváním na očkování. Zapojila se i společnost Teleperfomance, která v zimě ve velmi krátké době zajistila více než 100 operátorů.
Trasování je pro boj s pandemií zásadní. Pro jeho hladké zvládnutí a efektivní zajištění je dle expertů nutné mít k dispozici alespoň 1 000 až 3 000 operátorů, v polovině loňského září jich však vláda měla k dispozici jen zhruba 600. Je proto jasné, že mnoho kontaktů nebylo možné včas zachytit. Díky zapojení profesionálních call center je nyní možné lépe plánovat kapacitu a zajistit vyšší počet hovorů, a tím výrazně urychlit trasování covid pozitivních osob. Práce na těchto linkách je psychicky extrémně náročná, a proto musí operátoři projít speciálním zaškolením. „Jsme hrdí na to, že tři naši členové z řad čelních českých zákaznických center se aktivně zapojují do boje proti Covid-19 a pomáhají nám všem projít těmito velmi náročnými časy. Velké díky společnostem Comdata, Teleperformance a Conectart za jejich odvahu a pohotovou a rychlou reakci,“ říká na závěr Jonathan Appleton
Zdroj: Komoraplus.cz