Návod, jak správně vyplnit žádost o COVID Nájemné II
5. 1. 2021Co vše je potřeba k vyřízení podpory COVID Nájemné II a kdo o ni může zažádat? Tento článek vás provede vyplněním žádosti krok za krokem.
Vzhledem k aktuální situaci ve světě a tím i v České republice ohledně výskytu SARS-COV-19 vláda připravuje různé typy dotačních programů pro podnikatele tak, aby byli schopni toto období zvládnout. Jednou z přímých podpor je i dotace COVID Nájemné, která přispívá podnikatelům na nájem prostor uzavřených nebo omezených provozoven v důsledku vládních restriktivních opatření. Zpracování žádostí o dotace nemusí být nutnou součástí rozsahu poskytovaných služeb ze strany účetních. Proč ale nepomoci svým klientům v těchto těžkých časech, zvláště když pro laiky může jít o značně náročnou záležitost? Pojďme se spolu podívat, jak rychle a jednoduše lze zpracovat žádost o COVID Nájemné, a nabídněte tak svým klientům něco navíc.
Stejně tak jako při jarní vlně, tak i při té podzimní je možné zažádat o podporu COVID Nájemné. Oproti jarní vlně COVID-19 jsou však pravidla mírnější – není nutná například participace pronajímatele na poskytnutí slevy z nájmu. Pojďme se nyní společně podívat, jak vyplnit žádost o dotaci a jaké podklady je před podáním žádosti nutné připravit. Dávejte ale pozor, žádost o COVID Nájemné za rozhodné období červenec, srpen a září 2020 je nutné podat nejpozději do 21. ledna 2021.
Kdo může o podporu zažádat?
Způsobilým žadatelem je právnická nebo fyzická osoba provozující taková zařízení, která v důsledku vládních restrikcí byla nucena omezit nebo uzavřít své provozovny. Dále je zapotřebí, aby nájemce a pronajímatel nebyli pro účely čerpání podpory: osobami blízkými, osobami ve vztahu ovládající a ovládané osoby, osobami jednajícími ve shodě, osobami uplatňující podstatný vliv nebo osobami, které jsou součástí konsolidačního celku.
Jaké podmínky je potřeba splnit?
Na dotaci mají podnikatelé nárok při splnění určitých podmínek. Výše poskytované podpory činí 50 % nájemného za rozhodné období, tj. za období červenec, srpen a září. Dávejte však pozor – jedná se pouze o čisté nájemné v cenách bez DPH (u plátců DPH) a bez záloh nebo paušálních plateb za dodávku energií a dalších služeb, které bývají poskytovány společně s nájmem prostor. Aby mohla být dotace poskytnuta, je zapotřebí uhradit alespoň 50 % rozhodného nájemného nejpozději k datu podání žádosti.
Jakým způsobem zpracovat žádost o COVID Nájemné?
1. krok – založení E-identity
Žádosti o COVID Nájemné se podávají prostřednictvím portálu AIS MPO. Abyste se však do portálu dostali, je nutné si v první řadě založit a aktivovat identitu na portálu E-identita (www.e-identita.cz). Na výběr máte ze čtyř možností, jak identitu ověřit:
- eObčanka – pomocí občanského průkazu obsahujícího elektronický čip
- NIA ID – e-identifikační prostředek „Jméno, heslo a SMS“, kde je nutné následně identitu ověřit prostřednictvím e-občanky, datové schránky nebo osobně na pobočce Czech POINTu
- Čipová karta Starcos – za pomocí čipové karty a SW SecureStore
- mojeID – propojení mojeID s NIA
Nejrychlejším způsobem, pokud již nemáte zřízenou jinou z výše uvedených možností, je založení identifikačního prostředku NIA ID. Po zadání potřebných dat, jako je uživatelské jméno, heslo, telefonní číslo a e-mailová adresa, vám dorazí potvrzovací kód a následně systém vygeneruje podklady k ověření identity. S tímto dokumentem musíte zajít na pobočku Czech POINTu, kde bude vaše identita ověřena prostřednictvím vašeho občanského průkazu nebo můžete využít ověření pomocí datové schránky. Tímto máme vyřešený první krok.
Další kroky a rady naleznete na serveru podnikatel.cz ZDE.