Nový program pro všechny uzavřené provozovny: COVID - Gastro - Uzavřené provozovny
5. 1. 2021Nový program připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a v pondělí 4. ledna 2021 ho schválila vláda. Program má za cíl podpořit všechny provozovny, které na základě říjnových mimořádných opatření vlády ČR musely omezit činnost nebo úplně zavřít. Podpora se v rámci aktuálně připravované 1. výzvy z programu bude poskytovat za období od 14. října 2020 do 10. ledna 2021, podávat žádostí bude možné od 15. ledna 2021.
„Parametry programu jsou výsledkem diskuze se zástupci podnikatelských asociací a sdružení. Podpora je určena všem podnikatelům, kteří zaměstnávají pracovníky v restauračních provozech, maloobchodních prodejnách či v osobních, vzdělávacích a rekreačních službách,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček.
„Za každého zaměstnance v pracovním poměru, případně spolupracující OSVČ, bude možné čerpat 400 korun na den. Nový program počítá s tím, že podpoří provozovny po ten počet dnů, kdy měly zavřeno. Pokud například o dotaci požádá stravovací zařízení s deseti zaměstnanci na hlavní pracovní poměr, dostane provozovatel 4 000 korun za den, tedy 120 tisíc korun za měsíc. Za období uzavření – tedy za 74 dnů – je to celkem 296 tisíc korun.
Program COVID – Gastro – Uzavřené provozovny bude spravovat MPO, dotace se bude poskytovat podle zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech. „V rámci přípravy programu úzce spolupracujeme s kolegy z České správy sociálního zabezpečení a z ministerstva vnitra, abychom maximálně využili již dostupná data tak, aby vyplnění žádosti i následná kontrola byla co nejjednodušší. Těší nás, že i dobrá komunikace s podnikatelskými asociacemi ohledně využívání eIdentity, díky které může být celý proces výrazně jednodušší,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro digitalizaci a inovace Petr Očko a dodává: „Žádosti bude možné podávat prostřednictvím informačního systému MPO dostupného přes webové stránky www.mpo.cz, na který jsou už podnikatelé zvyklí například z programu COVID – Nájemné. Potřebnou výzvu předpokládáme zveřejnit 15. ledna, doba na podání žádosti bude nejméně 30 dnů.“
Podpora se bude poskytovat jako dotace na provoz a udržení podnikatelské činnosti jako jsou osobní náklady, náklady na materiál, služby, odpisy, daně a poplatky, splátky úvěru, režijní náklady apod. Schválená podpora respektuje dočasný rámec Evropské komise, podle kterého lze v tuto chvíli poskytovat v souvislosti s koronavirem dotace až do výše 800 000 EUR. Aby bylo možné peníze vyplácet z evropských zdrojů, program je třeba notifikovat u Evropské komise (EK), což MPO již řeší ve spolupráci s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.
Program v kostce
- Program v kostce
- Základní informace:
- Pro koho je program určen?
- Na co je podpora poskytována?
- Jaký je výpočet podpory?
- Jaké jsou další podmínky pro uchazeče?
- Co bude nutné v žádosti o podporu doložit?
- Indikativní klasifikace podniků dle NACE
Základní informace:
- Program schválila vláda dne 4. ledna 2021.
- Program připravilo a bude administrovat Ministerstvo průmyslu a obchodu.
- Jde o „kompenzační“ nástroj pro podnikatele, kterým bylo krizovými opatřeními vlády omezeno podnikání, zejména pro restaurační provozy, maloobchodní prodejny a služby
- Výzva na příjem žádostí o podporu bude vyhlášena 15. ledna 2021.
- Podpora v rámci první výzvy bude za období od 14. října 2020 do 10. ledna 2021.
- Žádosti se budou podávat (podobně jako např. v programu COVID – Nájemné) přes „Agendový informační systém (AIS) MPO“
- pozn.: AIS vyžaduje zřízení aktivní identity fyzické osoby (účet) na portále eidentita.cz, a to alespoň pro jednu osobu žadatele; pokud tuto „eidentitu“ žadatel dosud nemá zřízenu (tzn. že mj. nežádal o podporu v některých předchozích COVID programech MPO), doporučujeme ji zřídit ještě před podáním žádosti; více viz https://info.eidentita.cz/ups/
Více informací na portále Businessinfo.cz ZDE.