OHK Jihlava

OHK Jihlava
Okresní hospodářská komora Jihlava
podatelna@hkjihlava.cz | +420 567 309 320 | Benešova 1256/13 | 586 01 Jihlava

Vláda schválila JMHZ

13. 3. 2025

Hospodářská komora vítá jednotné měsíčního hlášení: Jde o průlomovou změnu pro podnikatele!

Hospodářská komora ČR vítá souhlas vlády s návrhem zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatelů (JMHZ), na jehož faktickém vzniku největší zástupce podnikatelů od počátku úzce spolupracoval. Podle Komory spuštění projektu přinese revoluční zjednodušení administrativních povinností pro firmy a výrazně usnadní práci zejména podnikovým personalistům. Pokud vládní návrh bude schválen oběma komorami Parlamentu ČR, zaměstnavatelé budou od roku 2026 podávat pouze jedno měsíční hlášení namísto 25 různých formulářů. 
Hospodářská komora dlouhodobě usiluje o minimalizaci nebo odstranění byrokratických překážek podnikatelů. Jednotné hlášení je jednou z klíčových změn za poslední roky – je to přesně ta iniciativa, kterou podnikatelská sféra od vládního kabinetu očekává a vítá. Jeho zavedení do praxe ušetří totiž podnikatelům obrovské množství času a nákladů spojených s administrativou," uvedl prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček.
Podle Zdeňka Zajíčka jednotné měsíční hlášení přinese podnikatelům výrazné zjednodušení administrativy. Namísto desítek formulářů pro správu sociálního zabezpečení, finanční správu, úřadu práce a statistických hlášení budou firmy podávat pouze jedno hlášení, které pokryje všechny požadované informace pro tyto úřady. Navíc dojde ke sjednocení termínů, což znamená, že podniky budou moci odesílat tato data jen jednou za měsíc. „To eliminuje zmatek způsobený rozdílnými termíny pro různá hlášení. Navíc, celý proces bude plně digitalizovaný, což znamená nejen konec papírových formulářů a ručního vypisování dat, ale také zajištění přenosu dat přímo ze systémů podnikatelů a tím i nižší chybovost,“ dodal prezident Hospodářské komory.
Zavedení jednotného hlášení zároveň umožní firmám získat lepší přehled o jejich povinnostech a eliminuje zbytečné duplicity v při podávání stejných informací na různé úřady. Podnikatelé tak budou mít jednoznačně určený postup a zamezí se nejasnostem, které dosud mohly nastat kvůli roztříštěným administrativním povinnostem.
Projekt je součástí dlouhodobé digitalizace veřejné správy a posiluje transparentnost a efektivitu komunikace mezi firmami a státem. Hospodářská komora se zainteresovanými vládními resorty na spuštění tohoto systému dlouhodobě spolupracovala. 
„Upozorňovali jsme na zbytečnou administrativní zátěž podnikatelů, podporovali snahy o odstranění duplicitních hlášení s využitím digitalizace. Komora v rámci přípravy projektu pomáhala optimalizovat systém tak, aby byl co nejjednodušší a nejefektivnější. A také se podílí na praktickém řešení, aby nový systém neznamenal nadměrné náklady pro firmy, zejména v oblasti úprav mzdových a účetních informačních systémů,“ popsal roli Hospodářské komory Zdeněk Zajíček. Zároveň připomněl, že se Komora zapojí od června letošního roku do pilotního provozu JMHZ, a bude tak v jeho rámci zajišťovat zpětnou vazbu od podnikatelů. 
„Cílem je vyladit tento státní systém tak, aby byl maximálně uživatelsky přívětivý a plnil hlavní cíl, kterým je uvolnit podnikatelům ruce od zbytečné a často duplicitní administrativy a veřejné správě zajistit data, která potřebuje pro efektivní správu a řízení,“ uzavřel prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček.